Nowelizacja ustawy o kredycie konsumenckim 2017 – jakie zmiany zaszły?

Nowelizacja ustawy o kredycie konsumenckim weszła w życie 22 października 2017 roku. Na mocy przepisów na banki został nałożony obowiązek precyzyjnego informowania o całkowitym koszcie zobowiązania zarówno w reklamach, jak i w innych materiałach informacyjnych. Jak nowelizacja ustawy wpłynie na klientów rynku?

Wzrost wartości kredytów konsumpcyjnych

Według przygotowanego raportu „Kredyt. Trendy. I półrocze 2017”, przez Biuro Informacji Kredytowej (BIK) od początku stycznia do końca czerwca 2017 r. łączna wartość umów na kredyty konsumpcyjne była wyższa o 2,4% niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Mimo że można zauważyć nieznaczny spadek liczby podpisywanych umów na kredyty konsumpcyjne, to jednak większość klientów decyduje się na zaciągnięcie zdecydowanie wyższych kwot[1]. W związku z wyraźną tendencją rosnącą, którą można zaobserwować na polskim rynku usług finansowych, zmiany w ustawie o kredycie konsumenckim są naturalną reakcją na takie działania.

Ustawa o kredycie konsumenckim – dlaczego wprowadzono zmiany?

Omawiając temat nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim, warto najpierw zastanowić się, co spowodowało konieczność wprowadzenia zmian. Możemy wyróżnić cztery powody, mianowicie:

  • Uporządkowanie ustawy po przeniesieniu postanowień dotyczących kredytów hipotecznych do Ustawy o kredycie hipotecznym,
  • Doprecyzowanie aktualnych przepisów w zakresie kredytów konsumenckich,
  • Wdrożenie do polskiego prawa postanowień dyrektywy 2014/17/WE, tj. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie konsumenckich umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi,
  • Uwzględnienie uwag Komisji Europejskiej, co do poprawności wdrożenia w Ustawie o kredycie konsumenckim niektórych zapisów dyrektywy 2008/48/WE (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie umów o kredyt konsumencki).

Co nowego wprowadziła nowelizacja ustawy o kredycie konsumenckim?

Nowelizacja ustawy o kredycie konsumenckim weszła w życie 22 października 2017 r. Z założenia jej zmiany mają przynieść pozytywny skutek obydwu podmiotom rynku, zarówno instytucjom finansowym, jak i klientom.

Przejrzyste reklamy, czyli RRSO w każdym materiale informacyjnym

Znowelizowana ustawa przede wszystkim precyzuje obowiązki kredytodawcy. Już w lipcu 2017 r. weszły przepisy, które nakazywały instytucjom finansowym informowania we wszelkich reklamach o kosztach kredytu, ze szczególnym uwzględnieniem stopy oprocentowania. Ponadto kredytodawcy zobowiązani są do zamieszczenia informacji o tym, czy jest to stopa zmienna, czy też stała.

Od października natomiast weszły w życie przepisy dotyczące zamieszczania określonej treści również w materiałach informacyjnych, innych niż reklamy. Mowa tu m.in. o ulotkach czy broszurach. Co to oznacza w praktyce?

Otóż kredytodawcy zobligowani są do podawania w materiałach informacji dotyczącej rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania, czyli tzw. RRSO. Najprościej mówiąc, jest to całkowity koszt kredytu wyrażony jako wartość procentowa. Wartość ta, oprócz oprocentowania, uwzględnia również dodatkowe opłaty bankowe, m.in. marże i ubezpieczenia.

Na mocy znowelizowanych przepisów, zamieszczone w materiałach reklamowych informacje dotyczące stopy oprocentowania muszą wynikać z reprezentatywnego przykładu. Dzięki temu klienci będą mogli bardziej świadomie dokonywać wyboru.  

Jak nowelizacja ustawy wpłynie na klientów rynku?

Znowelizowane przepisy mają sprawić, że wszelkie materiały informacyjne będą jasno i czytelnie przedstawiać najważniejsze składniki oferty. Takie działanie niewątpliwie przyniesie wiele korzyści dla konsumentów. Od kredytodawców uzyskają oni więcej precyzyjnych informacji zarówno na etapach poprzedzających podpisanie umowy, tj. w reklamach, czy ulotkach, jak i w samej umowie kredytowej.  

Dzięki takiemu zabiegowi, klienci będą mogli z łatwością porównać oferty instytucji finansowych i wybrać najatrakcyjniejszą opcję dla siebie. Ponadto takie działanie w dalszej perspektywie ma na celu zmniejszenie liczby osób wpadających w spiralę zadłużenia.


[1] “Kredyt Trendy” Raport półroczny Biura Informacji Kredytowej, ttps://franczyzabanku.pl/images/pdf/raport_bik_kredyt_trendy_1_pol._2017_r.pdf